body
کد خبر: ۱۵۳۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۳
وزیر بهداشت در نشست مشترک با وزیر ورزش به سالمندی به عنوان یکی از مشکلات خانواده‌ها در آینده اشاره کرد و اینکه سالمندی برای کشور، بیمه‌ها و سیستم درمان نیز مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد اگر با سلامت همراه نباشد.
 به گزارش امینانه ؛سید حسن قاضی زاده هاشمی با اشاره به افزایش سن زنان و مردان ایرانی گفت: در کشور ما طول عمر برای خانم ها به 80 و نیم سال و برای آقایان 79 سال شده است این در حالی است که طولانی شدن عمر خیلی مهم نیست مشکل 10 سال از این عمر است که با معلولیت همراه می شود.
 
بنابر این گزارش و بر اساس اعلام سازمان ملل، پدیده سالمندی در ایران، روند پر شتابی دارد،  تا سال 2050 در هر خانواده 4 نفری، یک سالخورده خواهد بود که این مسئله نیازمند برنامه ریزی‌های دقیقی است زیرا هر پدیده جمعیتی اگر به موقع مدیریت نشود، تبدیل به بحران خواهد شد.
 
علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز با بیان اینکه در حال حاضر70 درصد جمعیت ما بین 15 تا 65 سال دارند، این دوران را دورانی طلایی خواند و افزود: سالی یک میلیون نفر به جمعیت کشور ما افزوده می‌شود، اما به علت رشد بالای جمعیت در دهه‌های 50 و 60، رشد سالمندی ما نسبت به کشورهای دیگر بالاست.
 
وی درباره سلامت جسمانی سالمندان گفت: 24 درصد سالمندان دچار مشکلات عضلانی اسکلتی، 36 درصد بیماری قلبی و عروقی، 38 درصد فشار خون، 32 و 8 دهم درصد چربی خون، 31 و نیم درصد شنوایی و 53 درصد مشکلات بینایی داشته‌اند، بنابراین باید کاری کنیم که سالمندان در حوزه رفاه اجتماعی، سلامت جسمی و روانی هیچ کمبود و مشکلی نداشته باشند. همچنین باید برای کاهش وابستگی سالمند به جامعه و خانواده تلاش کرد.
 
سیاری با بیان اینکه باید کاری کنیم تا افراد با سلامتی وارد سالمندی شوند، گفت: برای این کار باید سه عنصر تحرک، تغذیه مناسب و حمایت اجتماعی را برای آن‌ها فراهم کنیم. 
 
وی افزود: ثابت شده است که سه عامل کاهش شنوایی، کاهش بینایی و تعادل جسمی فرد را به سالمندی می‌رساند، این در حالی است که در سیستم بهداشت می‌توانیم با تست‌هایی که روی شنوایی، بینایی و تعادل افراد انجام می‌دهیم از بروز این مشکلات جلوگیری کنیم.
 
وی با بیان اینکه با تشخیص زود هنگام مشکلاتی نظیر کاهش وزن، گوشه گیری، کاهش قوای عضلانی و غیره می‌توانیم از ناتوانی در سالمندان پیشگیری کنیم، گفت: اگر شش یا هفت میلیون سالمند داریم باید برای آنها برنامه‌ریزی کنیم و با تشخیص سریع از ناتوانی آن‌ها جلوگیری کنیم. سالمند نباید ناتوان و زمین‌گیر باشد و همه اینها از طریق ارائه خدمات، حمایت و رفاه اجتماعی و مشارکت دادن سالمندان در جامعه قابل دسترسی است.
 
معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه 8 و 4 دهم درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند افزود: این در حالی است که 8 تا 9 درصد سالمندان تنها زندگی می‌کنند اما 52 درصد آنها احساس می‌کنند که تنها هستند.
 
به گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت  باید تلاش کنیم عواملی که منجر به آسیب رسیدن به سالمند می‌شوند را از بین ببریم، برای مثال باید رادیکال‌های آزاد که باعث پیری زودرس می‌شوند که راه حل آن گنجاندن ویتامین A،B،C و سلنیوم در رژیم غذایی افراد است. حذف رادیکال آزاد علاوه بر پیشگیری از پیری زودرس، به تقویت حافظه و قدرت شنوایی سالمندان منجر می‌شود.
 
مریم حسینی متخصص طب سالمندی نیز با اشاره به اینکه داشتن تحرک، تغذیه مناسب و حمایت اجتماعی از مواردی است که می تواند زمینه ساز دوران شیرینی برای سالمندی باشد گفت: به زندگی یک فرد70 ساله سالم با نشاط نگاه کنید، زمانی که از او پرسیده می ‌شود، رمز این موفقیت بزرگ در شما چیست، علاوه بر آرامش روحی و فعالیت بدنی منظم، از تغذیه خوب نام می ‌برد. به زندگی یک فرد 50 ساله ی بیمار که از بیماری‌ های قلبی‌عروقی، سرطان، بیماری‌ های استخوانی و ... رنج می ‌برد، توجه کنید. تغذیه بد یکی از عوامل آن است.
 
تحقیقات متخصصان تغذیه‌ نشان داده است افرادی که از عمر طولانی‌تری برخوردارند، دارای این خصوصیات هستند: هر روز به طور مرتب صبحانه می‌خورند؛ در هر وعده حجم غذای کمی مصرف می‌کنند؛ همواره وزن ثابتی دارند؛ تغییرات وزن‌شان کم است؛ میوه و سبزی در برنامه غذایی روزانه آن‌ها وجود دارد؛ از مصرف نمک زیاد، موادغذایی شور و مواد غذایی چرب خودداری می‌کنند.
 
باید به تغذیه خودتان اهمیت بدهید تا سلامت بدن‌حفظ شود و سال‌های عمر را با نشاط و راحتی بیشتری طی کنید که نتیجه آن لذت بردن از زندگی است. یکی از دلایل مهم این توصیه و تأکید، آن است که در دوران سالمندی تغییراتی در بدن ایجاد می‌شود که شما هیچ‌گونه دخالتی در آن ندارید ولی برخی عوامل می‌توانند بروز سالمندی را به تعویق اندازند و یا از شدت تغییرات ایجاد شده در بدن بکاهند.
 
اضافه وزن، پوکی‌استخوان، فشارخون بالا، چربی خون و قندخون بالا از مشکلات شایعی هستند که در صورت کنترل نکردن آن‌ها، ابتلا به بیماری‌هایی مانند سکته قلبی و مغزی و سرطان‌ها بیشتر می‌شود.
 
با داشتن تغذیه سالم، تحرک کافی، روحیه شاد و انگیزه های مثبت می توانیم پا به سن سالمندی بگذاریم، دوران شیرین همبازی شدن با نوه و نتیجه‌ها مستلزم رعایت نکات بهداشتی و تغذیه‌ای است که باید از هم اکنون رعایت شود، تا به جای سربار شدن همراه و همگام آن‌ها باشیم.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
در صورت انتشار نظر به شما ایمیل زده می شود
* نظر: