body
کد خبر: ۱۲۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
معرفی واقفین/
حاج آقا مرتضی جلیلی ملقّب به ظهیرالعلماء به سال 1293 هجری قمری در کرمانشاه متولد شده، فرزند آیت الله آقا عبدالرحیم جلیلی زنگنه کرکوکی و برادر حضرت آیت الله آقا شیخ محمدهادی جلیلی است.
  به گزارش امینانه به نقل از کتاب موقوفات الرجال تالیف محمد محمد زاده، تحصیلات مرسوم و متداول زمان را در حوزه‏ی علمیه کرمانشاه آغاز کرده و در صحنه‏ی مسائل اجتماعی و سیاسی دورانِ انقلاب مشروطیت و سال‏های پس از آن فعال بوده است.

در سال 1319 شمسی به مشهدالرضا هجرت کرده و در بخش موزه‏ی آستان قدس رضوی به خدمتگزاری حضرت امام هشتم مشغول گردیده تا در سال 1322 شمسی به افتخار بازنشستگی نایل شده و در بیست و چهارم دی ماه سال یک‏هزار و سیصد و سی و چهار شمسی در زادگاه خود درگذشت و جسدش با شکوه فراوان به نجف اشرف تشییع گردید و به خاک سپرده شد. آیت الله حاج آقا مصطفی جلیلی از روحانیون معتبر، فرزند آن مرحوم است.

متن وقف‏نامه

رونوشت حبس نامه شماره 34150 ـ 28/10/1337 ـ اداره اوقاف استان پنجم در...

حاضر گردید حاج شیخ مرتضی جلیل شناسنامه شماره 7100 کرمانشاه فرزند مرحوم آقای حاجی شیخ عبدالرحیم، با رضا و رغبت، حبس مؤبد مخلد نمود، شش دانگ قریه ده لر معروف به سراب هرسم پلاک 189 بخش 6 کرمانشاهان دهستان هرسم به استثناء یک قطعه زمین موسوم به زمین پشت کوه سه سر و یک حجر طاحونه و یک قطعه بیشه و اعیان سی و دو باب خانه رعیتی برابر سند مالکیت مربوطه به اضافه‏ی شش دانگ یک قطعه زمین موسوم به زمین دُم گر جنب اراضی ده لر سراب هرسم پلاکهای مربوطه واقع در بخش شش کرمانشاهان دهستان هرسم با محدوده مندرج در اسناد مالکیت مربوط و بنا به آنچه آقای حاج شیخ مرتضی جلیلی اظهار کرده‌اند در قریه سراب هرسم عمارت مالکی و بنای آسیاب موتوری غیره گردیده که مطلقا از عنوان حبس مذکور خارج و مختص به مالک است.

شرایط:

1ـ مادام الحیات تولیت با خود حابس بوده که به طریقه‏ی معین آتی عمل کند؛

2ـ بعد از فوت حابس تولیت محبوسه با زوجه‏ی دائم ایشان بانو منیره السادات صبیه‏ی مرحوم افتخار الحکماء پزشکان جلیلی والده آقایان عبدالمحمد و مسعود و بانو پروین که اولاد مشار الیه هستند می‌باشد که به شرح آتی عمل کند؛

3ـ در مدت بیست و پنج سال خورشیدی از تاریخ این ورقه سالی پنجاه خروار غله بالمثالثه دو ثلث گندم و یک ثلث جو بعد از اخراجات دولتی و مقررات مورد حبس دو ثلث آن را به فقراء و مستحقین غیر سادات و یک ثلث دیگر آن را به سادات مستحق بپردازند با مصلحت متولی که اقوام فقیر حابس در این مورد حق تقدم خواهند داشت و آنچه از پنجاه خروار محل محبوسه اضافه باشد یک ثلث آن حق متولی و بقیه کما فرض الله بین ورثه حابس تقسیم گردد، بدیهی است مادام که خود حابس زنده است از بیست و شش سال مذکور محسوب خواهد شد.

4ـ در صورت فوق بانو منیرالسادات مذکور که دارای تولیت است، تولیت این محبوسه با آقای مهدی معروف به افتخار شناسنامه شماره 714 کرمانشاهان و آقای عبدالمحمد شناسنامه شماره 261 ـ فرزندان کبیر حابس خواهد بود که به طریق مذکور عمل کنند و بعد از فوت آقایان مهدی و عبدالمحمد فرزندان حابس هر یک از اولاد ذکور و اناث وی که متدین باشند، تولیت این محبوسه با آنان خواهد بود، و در این مورد حابس مدیون کرده است متولیان فوق الذکر را که دقت در نصب متولی بعدی ننمایند.

آثار اجتماعی و فرهنگی

همانطور که گفته شد موقوفات کارکردهای متعدد اجتماعی بویژه در زمینه‏ی رفع فقر دارد، به همین خاطر در اسناد وقفی، محدوده‏ی مصارفی جهت سادات فاطمی، فقرای سادات، فقرای عوام و... اختصاص داده شده که نشانگر توجه واقفان به آسیب‌های فقر در جامعه و مبارزه با آن بوده است.

آیت الله جلیلی با امتثال به آیه‏ی شریفه‏ی: {قُلْ لا أَسْألُکُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلّا المَوَدَّةَ فِی القُرْبی}‏؛  بگو من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی‏کنم جز دوست‏داشتن نزدیکانم.

از جمله طوايفي كه زيادتي تعظيم و اكرام ايشان لازم، و احترام ايشان متحتّم است، سلسله جليله سادات علويه است، كه مودّت و محبت ايشان، اجر رسالت و مزد نبوّت است.

همانا پیامبر رحمت | چنین فرمود: «در روز قيامت، چهار نفر را من شفاعت خواهم نمود:

يكي: آنكه اكرام كند ذريّه مرا.

دوم: آنكه حاجت ايشان را برآورد.

سوم: آنكه سعي نمايد از براي ايشان در وقتي كه مضطر باشند.

چهارم: آنكه به دل و زبان، با ايشان دوستي و محبت كند».

آیت الله جلیلی با وقف بخشی از اموال خود، احترام و ارادت خود را به سادات بنی‏الزهرا نشان می‏دهد که فعل ایشان حاکی از اعتقاد و ولایت وی به اهل بیت است.

بزرگانی همچون مرحوم شیخ حسنعلی نخودكی و آیت الله شاه آبادی و بسیاری دیگر، مهمترین امید در بین اعمال‌شان را، مودت نسبت به فرزندان فاطمه زهرا÷ بیان كرده‌اند:

ـ این ارزش و جایگاه والایی كه برای محبّین و احسان كنندگان به سادات بیان شده، هیچ جای تعجب ندارد، چرا كه در مرام تمام عاشقان است كه حبّ به شیء مستلزم حبّ به آثار و لوازم آن شیء است، پس امكان ندارد كسی اهل‌بیت^ را دوست بدارد بدون دوست داشتن فرزندان اهلبیت ؛

ـ همانگونه كه در روایت اشاره شد، ابراز محبت به سادات فقط دوست داشتن نیست بلكه مودت و محبت، احسان و خدمت، بذل مال و خلاصه هر گونه نصرت و خیرخواهی در حدّ وسع وتوانائی انسان می‌باشد.

احاديث در فضيلت سادات، و اجر اكرام و تعظيم ايشان بي نهايت است که آنچه مذكور شد از براي اهل ايمان كافي است.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
در صورت انتشار نظر به شما ایمیل زده می شود
* نظر: