body
کد خبر: ۱۲۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
معرفی واقفین/
آیت الله حاج شیخ غلامعلی فرزند محمدابراهیم حاج‏شریفی خوانساری در سال 1306 شمسی برابر با 1345 قمری در خوانسار در بیت علم و فضیلت متولّد و پرورش یافت، در کودکی همراه خانواده‏اش به تهران رفت.
به گزارش امینانه به نقل از کتاب موقوفات الرجال تالیف محمد محمد زاده، بر اثر عنایت خاصّ والدش در هفت سالگی در امتحان کلاس سوم ابتدایی پذیرفته شد، در هشت سالگی سایه‏ی پر مهر پدر را از دست داد و در حالی که تنها فرزند خانواده بود به همّت والده‏ی مکرّمه و عموی بزرگوار خویش و صدیق ابویش آیت الله حاج سید احمد صفایی خوانساری در ضمن تحصیلات جدید، شروع به تحصیل مقدّمات علوم دینی در خدمت معظّم له نمود و مورد عنایت ایشان قرار داشت.

در سال 1321 شمسی به حوزه‏ی عملیه قم هجرت کرد و ادبیّات را در محضر اساتیدی چون آیت الله حاج شیخ ابوالقاسم نحوی تکمیل نمود. دروس سطوح را خدمت حضرات آیات: آقای حاج شیخ عبدالجواد اصفهانی، آقای حاج شیخ محمدعلی حائری کرمانی، آقای حاج شیخ مهدی مازندرانی، آقای حاج شیخ عبدالرزّاق قائنی و آقای سید شهاب‏الدین مرعشی نجفی و برخی دیگر از اعلام حوزه‏ی عملیه‏ی قم به اتمام رساند.

سپس از دروس خارج فقه و اصول آیات عظام: امام خمینی، آقای حاج آقاحسین طباطبایی بروجردی، آقای حاج سید محمدتقی خوانساری، آقای حاج شیخ محمدعلی اراکی و آقای حاج سید کاظم شریعتمداری استفاده نمود.

ایشان که از علمای برجسته‏ی خوانسار بود، در زمان آیت الله العظمی بروجردی وکیل ایشان، و سپس ضمن وکالت از مراجع بزرگ قم و نجف، وکیل تامّ‏ الإختیار آیت الله حاج سید احمد خوانساری بود که حسب الإرادة معظّم له در سال 1348 شمسی مسجد مجلّلی به نام حضرت ولیّ عصر عج الله تعالی فرجه الشریف با کتابخانه‏ای در بوئین میاندشت  وقف نمود؛ همچنین به کارهای عمرانی دیگری چون ساختن حمّام و احداث چاه و منبع آب در منطقه‏ی فریدن همّت گمارد، و از تاریخ بنیاد مسجد مذکور تا سال 1357 شمسی هر ساله جمعی از مبلّغین را به برخی از مناطق 360 گانه‏ی آن سامان اعزام می‏نمود.

متن وقف‏نامه
بسم الله الرحمن الرحیم

وبعد؛ سپاس بی حدّ و انتها و ستایش بی منتهی در خور معبود بی‏همتایی است که گوهر دل را در پیکر گل، و خود را در عالم جان مالک امر و فرمان و دانش را در ملک خرد مطاع و مبسوط الید داشته و به مقتضای الطاف کبریایی و رحمت عامّه‏ی الهی برای هدایت عقل پیامبران پاکروان و به سرای انس روان تا فطرت را به راه خویش که عبودیت و اعمال صالحه است راهنمایی و از تیه غوایت  بازدارند.

و از جمله امم و ملل شیعه اثنا عشری را فرّ دعوت و شکوه بیعت مفخر نسل بشر لمعه‏ی نور احد هستی جان خرد مایه روان دانش رسول مختار و ائمه اثنا عشر امجا اطهار خلفا و جانشینانش^ تفضیلی عنایت فرموده که در صراط مستقیم اصول عقاید عقلایی و تثبیت تعالی آن به عباراتی حکیمانه مشحون به صلاح و سعادت دنیا و عقبی رهبری فرموده‏اند.

و علمای اعلام را مصباح هرگونه ظلمتی که از افق ظلالت هر ابلهی تیرگی کند برانگیخته و پرچمدار و موظّف ساخته‏اند؛ بنابراین تبعاً للطريقة وسیراً علی السیرة حضرت مستطاب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ غلامعلی حاج شریفی خوانساری دامت برکاته برای اعلای کلمه‏ی طیّببه‏ی «لا إله إلا الله» و ترویج احکام منجی عالم بشریت و منهاج ائمه اثنا عشر صلوات الله و سلامه علهیم اجمعین، پایگاه عبادت خالق عباد و ارشاد اماکن و رقبات خیریّه را در قریه بویین فریدن تأسیس و احداث یک حلقه چاه آب در قریه‏ی تخماقلوی فریدن ضروری تشخیص داده و حسب الوظیفه متوکّلاًً علی الله قیام مجدّانه و اقدام خداپسندانه در رقبات متملکات شرعیّه متصرفی خود کما ینبغی مبذول و با طیب خاطر و رضایت کامل خالصاً لوجه الله و طلباً لمرضاته در اقسام چهارگانه ذیل «وقف مؤبّد و حبس مخلّد شرعی» نمودند:

1ـ تمام تشکیلات مسجد ولیّ عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بویین در پلاک ـــــ با کافّه‏ی ملحقات و منضمّات که حدود آن:

شرقاً: به خیابان ولی عصر

و غرباً: از جنوب به شمال اول خانه‏‏های استاد عباس علایی و دوم آقایان حسین و فرج آقا دوست‏محمدی با توجه به حقّ عبور آقای استاد عباس علایی برای منزل مذکور از کوچه دو متری فاصل بین توالت‏های مردانه و زنانه‏ی مسجد و دیوار خود مسجد و بعد از درب توالت‏های زنانه به طول چهار متر و عرض یک متر و نیم شارع خاصّ آقای استاد عباس علایی برای منزل مذکور.
و شمالاً: به کوچه شش متری به نام کوچه مسجد.

و جنوباً: به عمارت ابتیاعی آقای واقف برای مدرسه‏ی علوم دینیه و مسجد مذکور بر شرح ذیل منتهی می‏گردد به عنوان مسجد با قید اینکه وضوخانه‏ها و کفش‏کن‌ها و راهروها و آبدارخانه‏ها و کتابخانه مشمول احکام خاصّه‏ی مسجد از قبیل عدم توقّف جنب و حائض و غیرها نیستند. و ایضاً وضو گرفتن در وضوخانه‏ی مسجد و نماز خواندن در غیر مسجد نیز جائز است.

2ـ کلیه‏ی دو دستگاه حمّام عمومی و خصوصی مردانه و زنانه‏ی بوئین مسمّی به حمّام قائم  با موتورخانه و متعلّقات و سایر مستغلاّت مبنیّه و منضمّات واقع در شش‏دانگ پلاک‏های ـــــ که جمعاً به مساحت هشتصد و هجده (818) متر مربّع و محدود است:
شرقاً: به باغ کودک

و غرباً: به پیاده رو خیابان ولی عصر

و شمالاً: به کوچه‏ی حمّام

و جنوباً: به خیابان قائم  بر اعمال خیریّه و مسجد مرقوم به این نحو که هر ساله عوائد و منافع آنها را پس از ادای دیونی که فعلاً بابت این ساختمان است و پس از وضع هزینه‏ی تعمیرات و تهیّه‏ی لوازم ضروری و مصلحتی مشروط بر اینکه به هیچ‏وجه مخالف مقرّرات شرعیّه نباشد.

و پس از وضع حقّ التولية مقرّر ذیل آنچه باقی بماند در صورت صلاحدید تا میزان یک پنجم آن را به مصرف اجرت حمّام نیازمندان و مستمندان که از این حمّام استفاده می‏نمایند محسوب و چهار پنجم باقی را یا در صورت عدم صلاح احتساب آن یک پنجم تمام باقی مانده را با منافع سایر رقبات به مصرف حفظ و حراست و آبادانی ظاهری و معنوی مسجد مرقوم از هر حیث و هر جهت تکمیل بنای مسجد و تعلیم و تربیت دینی و ساختن مؤسسات خیریه‏ی اسلامیه در بوئین و هر عملی که برای ترویج مذهب حقّ اثنا عشری و تهذیب اخلاق عمومی و تحصیل علوم دینیّه و ساختن حمام و مؤسسات خیریه در هر یک از قرای فریدن با رعایت الاقرب فالاقرب به قریه‏ی بوئین و در تمام موارد الأهمّ فالأهمّ حسب نظریّه و تشخیص متولّی و تصویب ناظر وقف برسانند.

3ـ تمامی شش‏دانگ عرصه و اعیان به پلاک‏های 330 و 331 و 333 در مجاورت و حدّ جنوبی مسجد مذکور که:

شرقاً: محدود است به خیابان ولیّ عصر
و غرباً: به خانه‏های آقای امیر طهماسبی و شارع خاصّ آن منزل
و شمالاً: به مسجد مذکور
و جنوباً: به کوچه‏ی بن بست چهار متری غضنفری (ادیب) به استثنای
دو باب دکّان متعلّق به آقای حاج محمدباقر جواهری و یک باب دکّان متعلّق به ورثه‏ی مرحوم مشهدی احمدآقا توکّلی که در شرق این محدوده طرف خیابان ولیّ عصر واقع هستند بر مدرسه و مسجد مرقوم بدین طریق که اول برای سکنای معلّمین و متعلّمین علوم دینیّه و مروّجین طریقه‏ی حقّه‏ی اثنا عشریه

و ائمه جماعات در حال اشتغال و تدریس و در صورت فقدان برای مسجد مرقوم که متولّی وقت با نظر ناظر به نحو مقتضی در معرض ایجاد منفعت حلال قرار داده، عائدات را پس از تعمیرات و مصارف لازمه‏ی موقوفه به مصرف تعمیرات و فرش و آنچه مربوط به مسجد است به هر نحو پیش آید با رعایت الأهمّ فالأهمّ برسانند و کلیّه‏ی پلاک‏ها مرقوم در هر سه مورد فرعی از 100 اصلی واقعات در بوئین فریدن بخش 13 ثبت اصفهان می‏باشد و محلّ مسجد را به عنوان مسجد جناب آقای واقف درخواست ثبت نموده‏اند و بقیّه به علت عدم فرصت تاکنون درخواست ثبت نشده و کلیّه‏ی رقبات در محدوده‏های سابق‏الذّکر وقف است

و آنچه و هر چه در محلّ موقوفات از منقول و غیر منقول تهیّه و ایجاد شود یا از اضافه درآمد از مصارف در هر محل تهیه شود مشمول تمام مقرّرات مذکوره می‏باشد.

4 ـ چاه و منبع و موتور و لوله‏کشی کامل قریه‏ی تخماقلوی فریدن که چاه در کنار رودخانه حفر و منبع آب در تپّه‏ی سمت شرقی و لوله‏کشی در شوارع و مراکز و معابر عمومی و مسجد و حسینیّه تخماقلو وقف جهت عموم است برای مصرف آشامیدنی و اما اماکن و منازل حقّ استفاده این عنوان یعنی لوله‏کشی در داخل آنها را ندارند مگر به اذن متولّی شرعی و برای تهیّه‏ی هزینه‏ی تعمیرات و خرابی یا تبدیل ادوات و توسعه به هر نحو و هر مقدار صلاح باشد برای استیفای منافع قرار دهند که از اجرت آن و منافع عائده صرف دائر بودن این موقوفه عمومی بشود و تولیت کلیّه‏ی موارد اربعه مذکوره مادام الحیات با شخص واقف و سپس با اکبر اولاد ذکور و در صورت انقراض العیاذ بالله با اکبر اولاد ذکور از اناث نسلاً بعد نسل خواهد بود و چنانچه در درجه‏ی قبل کبیر نباشد با اکبر درجه‏ی بعد به نحو مذکور می‏باشد و در هر مورد با نظارت استصوابی یک نفر از عدول علمای دینی خوانساری در هر جا ساکن باشد و مع فقدان أولاد مطلقاً با عدل اعلم علمای مذکور و نظارت استصوابی یک نفر از مراجع تقلید جامع الشرایط اثنا عشری که در تمام مراحل به نحو مذکور متولی و ناظر وقف به هر نحو مصلحت بدانند معمول داشته و رتق و فتق نمایند و چنانچه متولّی در قبال زحمات و خدمات خود چیزی خواسته باشد می‏تواند به عنوان حقّ التولیه از سود خالص بعد از وضع مخارج لازمه محلّ درآمد به مقداری که بیش از عشر (یک‏دهم) نباشد از منافع موقوفات اعمّ از موجودات یا مستحدثات برداشت نماید و نقل و انتقال و قبض و اقباض و شرایط صحّت و لزوم علی کلّ وجه متحقق.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
در صورت انتشار نظر به شما ایمیل زده می شود
* نظر:
آخرین اخبار
tr_sar tl_sar
box