body
کد خبر: ۱۱۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
ملا علی كنی فرزند میرزا قربانعلی آملی در سال 1220 هجری قمری در محله «كَن» واقع در شمال غرب تهران دیده به جهان گشود.

به گزارش امینانه به نقل از کتاب موقوفات الرجال تالیف محمد محمد زاده، ملا علی كنی فرزند میرزا قربانعلی آملی در سال 1220 هجری قمری در محله «كَن» واقع در شمال غرب تهران دیده به جهان گشود.

او پس از سعی و تلاش در مكتب، در اندیشه حضور در حوزه علوم دینی بود، لیكن با مخالفت خانواده‌اش روبرو گردید و در آغاز به صورت مخفیانه به درس مشغول شد و سپس با كسب رضایت آنان راهی حوزه تهران گردید و از آن جا به اصفهان رفت و در آن شهر از محفل درس استادی چون سید اسدالله اصفهانی استفاده كرد.

سپس آماده سفر به نجف اشرف شد و از ذخایر گران سنگ آن حوزه بهره برد. اساتید بنام و معماران علمی و معنوی «كنی» در حوزه نجف عبارت بودند از: شیخ محمدحسن نجفی معروف به صاحب جواهر، شیخ حسن كاشف الغطاء، شیخ مشكور حولاوی نجفی.

رسیدگی به ضعیفان، دستگیری از مستمندان و تلاش در پی رفع گرفتاری نیازمندان از صفات بارز ملاعلی كنی بود. او چون پدری دلسوز، بسیاری از یتیمان درمانده را تحت تكفل قرار داده و برای گذران زندگی آنان مقرری مناسبی در نظر گرفته بود و همچنین برای حل مشكل بیمارانی كه بنیه مالی ضعیفی داشتند، مكان‌هایی را به منظور پرداخت پول داروها در نظر گرفته بود تا آنان با دریافت مبلغ آن، به درمان خود اقدام كنند.

ساخت آب انبار و كاروانسرا به منظور رفاه و آسایش قافله‌ها ـ چون كاروانسرایی در خاتون آباد ـ نیز از خدمات عمومی و عام المنفعه حاجی بود. مُهر آیت الله كنی سند اعتبار اسناد بشمار می‌رفت. معامله كنندگان برای معتبر ساختن كاغذ و سند معامله خویش به در خانه او رفته، سند خود را با مُهر مباركش اعتبار می‌بخشیدند.

آثار اجتماعی و فرهنگی

حاج ملا علي کني از پيشگامان مبارزه با استبداد، استعمار و جهاد اقتصادي در ايران به شمار می‌رود. ما وقتی به موضوعات مطرح شده در موقوفات حاج ملاعلي كني نگاه می‌کنیم در می‌یابیم که مجموعه نيت‌ها و مصارفي كه حاج ملاعلي كني براي موقوفات خود مشخص كرده‌اند، دنيا و آخرت و همچنین دين مردم را تامين مي‌كند.

اهداف بلند و آینده نگری و نیات متعدد این عالم وارسته را در موقوفاتش می‌توان به چندین مورد تقسیم کرد.

 

نیّت اول:

اولين موضوعي كه در موقوفات حاج‌ملاعلي كني مشخص شده، تعزيه‌داري حضرت رسول و اولاد و اصحاب پيامبر علیهم صلوات الله بوده است.

زنده‏نگه‏داشتن تفكر و فرهنگ اهل بيت ^ ، موجب امتداد مسیر آنان در جامعه را به همراه خواهد داشت و جامعه در خطّ اهل بيت نبوت، علوي و حسيني حركت خواهد كرد.

 

نیّت دوم:

دومين نيتي كه حاج ملاعلي كني در موقوفات خود به آن اشاره كرده‌اند، اين بوده كه عزاداري و تعزيه اهل بيت علیهم السلان بدون زائر، نمی‏تواند به درستی حقّ مطلب را ادا کند. به اين جهت بايد گفت كه براي زيارت اهل بيت ^ بخشي از درآمد موقوفات، براي زائرين پيامبر و اولاد پيامبر و اهل بيت ^ مي‌باشد.

يكى از نكات ارزشمند در زيارت كه باعث پاداش بسيار آن مى شود سازندگى روحى و معنوي زیارت‏کننده است. انسان زائر، خود را چون در محضر انسانى وارسته، ملكوتى مى‌يابد و احساس سنخيت روحى و معنوى مى‌كند شايسته چنان مرتبه‌اى مى‌شود.

نیّت سوم:

سومين موضوع در موقوفات حاج‌ملاعلي كني، توجه به قرآن و معارف آن است. اگر ما اهل بيت ^ را منهاي قرآن داشته باشيم، فايده‌اي ندارد. در واقع حاج‌ملاعلي كني به قرآن نیز توجه داشته‌اند و قرآن و اهل بيت^ را که دو ثقل هستند، در كنار هم مورد اهتمام قرار داده‌اند.

 

نیّت چهارم:

چهارمين موضوعي كه در موقوفات حاج‌ملاعلي كني به آن اشاره شده، صرف هزينه براي ايتام و خانواده‌هاي بي‌سرپرست است كه بايد از جهات عاطفي و اقتصادي به اين افراد توجه كنيم، چرا كه اين افراد در جامعه نياز دارند كه به آنها توجه شود.

نیّت پنجم:

پنجمين موضوعي كه در موقوفات حاج‌ملاعلي كني به آن توجه شده، اين بوده كه علاوه بر توجه به دين و ديانت، قرآن، عترت و مسائل مذهبي، بايد توجه به سلامت و بهداشت جامعه را نيز مدّنظر قرار داد.

نیّت ششم:

آخرين موضوعي كه در وقف‌نامه حاج‌ ملاعلي كني مشخص شده، مربوط به كساني است كه در جامعه نيازمند هستند و اين موضوع نشان مي‌دهد كه حاج ملاعلي كني به طبقه عمومي جامعه بخصوص طبقه محروم جامعه توجه داشته‌اند و اين نشان از مردم‌داري و به فكر مردم بودن وي است.

نام:
ایمیل:
در صورت انتشار نظر به شما ایمیل زده می شود
* نظر:
آخرین اخبار
tr_sar tl_sar
box